Over 'Leven tot het laatst'
Waarom een campagne over palliatieve zorg?
Palliatieve zorg is zorg die je krijgt als je weet dat je niet meer beter wordt en aan je ziekte zal komen te overlijden. 2 van de 3 Nederlanders die overlijden, hebben behoefte aan deze palliatieve zorg (IKNL - Kerncijfers behoefte aan palliatieve zorg, 26 april 2024). Maar meer dan de helft van de Nederlanders weet niet, of niet goed, wat palliatieve zorg is en wat het voor iemand kan betekenen (NPPZ II peiling palliatieve zorg onder Nederlanders, februari 2024). En als je niet weet dat het bestaat - of er niet op tijd op gewezen wordt - is de kans groot dat je in de palliatieve fase de juiste zorg op het juiste moment misloopt. Met onnodige angst, pijn en ander leed tot gevolg.
De campagne is er dus om palliatieve zorg en wat het voor iemand kan betekenen onder de aandacht te brengen.
Wat zien we in de campagne?
De campagne 'Leven tot het laatst' brengt verschillende patiënten in beeld. We zien hoe mensen dingen blijven doen die belangrijk voor hen zijn. We zien hoe mensen hun leven zo lang mogelijk blijven leven zoals zij dat gewend zijn, dankzij palliatieve zorg. De bewustwordingscampagne laat zien hoe normaal het is om zorg te krijgen en erom te vragen. Je hele leven lang, ook als je niet meer beter wordt.
De campagne belicht de vier dimensies van palliatieve zorg: lichamelijk, psychisch, sociaal en zingeving. Zo weet Nederland straks om welke zorg het gaat. De kleine dingen die belangrijk zijn in een mensenleven staan centraal. Zo laten we zien dat je, dankzij zorg tot het laatst, nog zo goed mogelijk kunt blijven leven tot het laatst.
Kortom, een campagne die aanzet tot nadenken en die palliatieve zorg op een menselijke manier dichtbij brengt. Zelfs als je er nog niet direct mee te maken hebt.
Wie zijn er te zien in de campagne?
In de televisiecommercial zijn verschillende mensen met een ongeneeslijke aandoening te zien: Sharon Persijn, Jegor Chamrai, Raymond Blessing, Lia Lubbe, Bidjai Range en Nurjanah Bruggeman. In de print uiting zie je nog vier extra gezichten: Denis Janssen, Anita Linskens, Dominique Prins-König en Renze Renes. Verder zijn er allerlei figuranten te zien; van huisarts tot vrijwilliger.
Je leest de persoonlijke verhalen van de hoofdpersonen hier:
- Bidjai Range: 'Er is zoveel mogelijk om een goed leven te hebben'
- Raymond Blessing: 'Het leven kan zijn kleur behouden'
- Lia Lubbe: 'Ik blijf stralen tot het eind'
- Sharon Persijn: 'Werk geeft mij afleiding'
- Nurjanah Bruggeman: 'Ik wil voelen dat ik leef'
- Jegor Chamrai: 'Ik wil mijn zoontje 18 jaar zien worden'
- Dominique Prins: 'Probeer van elke dag iets te maken'
- Denis Janssen: 'Goed voor jezelf zorgen is de basis'
- Anita Linskens: 'Ik ben een gelukkig mens met een vreselijke ziekte'
- Renze Renes: 'Renze moet gewoon kind kunnen zijn'
Waar gaan we de campagne terugzien?
Via radio- en tv-spots, online video’s, huis-aan-huis bladen en advertenties in dagbladen en magazines.
Wanneer is de campagne te zien?
Dit jaar draait de campagne zowel in het voorjaar als najaar. Ook in 2026 zal er een vervolgcampagne te zien zijn.
Wie zijn de afzenders van deze campagne?
De website Overpalliatievezorg.nl, KWF, Patiëntenfederatie Nederland, Alzheimer Nederland, Maag Lever Darm Stichting, Parkinson Vereniging en het Ministerie van VWS zijn de afzenders. Partners die de campagne mede mogelijk hebben gemaakt zijn o.a. Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) en het Kennis- centrum Kinderpalliatieve Zorg. De onderstaande partijen ondersteunen als supporter de campagne ook van harte:
Wie betaalt de campagne?
KWF en het Nationaal Programma Palliatieve Zorg (een subsidieprogramma van het ministerie van VWS) financieren de campagne.
Welke partijen zijn betrokken bij het Nationaal Programma Palliatieve Zorg?
Partijen die invulling en sturing geven aan het Nationaal Programma Palliatieve Zorg zijn: Patiëntenfederatie Nederland, ActiZ, V&VN, KNMG, Medische Kind- zorg, Stichting PZNL, Vereniging PZNL, Kenniscentrum Kinderpalliatieve zorg, Landelijk overleg Consortia Palliatieve Zorg (LOCo), Universitaire Expertisecentra Palliatieve zorg (EPZ), Multidisciplinaire beroepsvereniging Palliactief, IKNL, Vereniging NPZ. ZonMw en het ministerie van VWS zijn toehoorder van de Stuurgroep.
Campagne actief uitdragen
Voor organisaties die de campagne een warm hart toe dragen is een toolkit samengesteld. Daarin vind je een handleiding, materialen om te delen via sociale media, maar ook drukwerk-items. Kijk hier voor de items en een praktische handleiding.
Wat gebeurt er nog meer – naast campagne – om Nederland te laten weten wat palliatieve zorg inhoudt?
Vanuit het Nationaal Programma Palliatieve Zorg worden burgerbijeenkomsten georganiseerd, wordt online informatie verstrekt en worden handige tools ontwikkeld zoals het kaartspel Kiezen & Delen. Ook is er een ambassadeursnetwerk gelanceerd en is er dit jaar de Week van de Palliatieve Zorg.
Wat is de Week van de Palliatieve Zorg?
De Week van de Palliatieve zorg is in 2025 van 4 tot en met 11 oktober. Tijdens deze week bieden veel zorgorganisaties in heel Nederland speciale activiteiten aan over palliatieve zorg. Daardoor weten straks méér mensen wat palliatieve zorg is, en wat het voor iemand kan betekenen. Zodat uiteindelijk iedereen op het juiste moment de juiste zorg krijgt. Via weekvandepalliatievezorg.nl vind je meer informatie.
Wie zijn de ambassadeurs voor palliatieve zorg?
Om de maatschappelijke bewustwording over palliatieve zorg te vergroten zijn de volgende personen betrokken als ambassadeur: Jegor Chamrai, Kasper Klaarenbeek, Renée Duboi en Dominique Prins-König (alle 4 ervaringsdeskundigen) Yvette van der Linden, Ginette Hesselmann, Nanette Evenhuis (zorgverleners) en Marcella Tam (projectleider Oog voor Naasten en Nabestaanden).
De komende periode wordt het netwerk verder uitgebreid. Wil je één van de ambassadeurs uitnodigen voor een interview, symposium, evenement of congres? Informeer naar de mogelijkheden via c.vlot@pznl.nl.