Home Naasten Rouw bij de nabestaanden

Rouw bij de nabestaanden

Nadat je naaste is overleden, verandert er veel in je leven. Het verlies kan heel zwaar zijn. En omdat je de laatste tijd veel zorg en aandacht aan je naaste hebt gegeven, kan je in een gat vallen. En juist nu moet je allerlei praktische zaken regelen.  

Het kan zijn dat je naast je verdriet ook een beetje opluchting voelt. Daar hoef je je niet schuldig over te voelen. Je hebt de laatste tijd veel met je naaste meegeleefd en meegeleden en nu is voor hem of haar het lijden voorbij. Het is heel normaal dat dat je oplucht, ook al mis je je naaste. 

Hoe lang duurt rouw? 

Als je iemand verliest, krijg je meestal last van verdriet en onrustige gedachten. Misschien denk je aan de dingen die je nog had willen zeggen. Of vraag je je af of je alles wel goed hebt gedaan. Of pieker je over dingen van vroeger. 

Hoelang dit duurt is voor iedereen anders. Niemand kan zeggen hoelang het duurt voordat je je ‘normale’ leven weer op kunt pakken. De ene dag ben je misschien optimistisch, en kun je het verlies accepteren en de andere dag ben je misschien weer heel verdrietig, en voel je je alleen, angstig of boos. Het hoort allemaal bij verlies.  

Als je rouwt ben je met twee dingen bezig:  

  1. je bent je verlies aan het verwerken én  
  2. je gaat door met je leven.  

Dat is goed. Je hoeft je daar niet schuldig over te voelen. 

Tips bij rouw

Als je niet weet wat je met je gevoelens en gedachten aan moet, kunnen de volgende tips helpen:  

  • Gun jezelf de ruimte en tijd om verdriet te hebben, boos te zijn, iemand te missen. Die tijd heb je nodig om een nieuwe balans te vinden. Meestal worden herinneringen na een tijd minder pijnlijk. 
  • Iedereen verwerkt het verlies van een dierbare op zijn eigen manier. Sta jezelf toe om te rouwen op een manier die bij jou past.  
  • Herinneringen kunnen helpen. Misschien heb je wel veel foto's en/of spullen die herinneringen oproepen. Het kan helpen om te bedenken wat je hiermee wilt doen.  
  • Zorg goed voor jezelf. Rouwen kost veel energie. Zorg ervoor dat je goed slaapt en eet en probeer af en toe ook te ontspannen. Doe dingen die je vroeger fijn vond om te doen, ook al heb je er nu misschien weinig zin in. Spreek af met vrienden, ga sporten of winkelen.  
  • Praat met anderen. Misschien vind je het moeilijk om over je gevoelens te praten of heb je er gewoon geen zin in. Toch kan het goed zijn om te praten met iemand die je vertrouwt. Soms kan het lijken alsof anderen niet met je willen praten. Vaak is dat omdat mensen het lastig vinden om over je verlies te beginnen. Dan kun je proberen er zelf over te beginnen. Praten met lotgenoten die net als jij een naaste hebben verloren kan ook helpen. Zij weten wat jij doormaakt. Op internet kun je verschillende lotgenotengroepen vinden. Hier schrijven nabestaanden over hun gevoelens. 
  • Ga naar je huisarts als je het gevoel hebt dat je hulp nodig hebt. Bijvoorbeeld omdat je slecht eet of slaapt of omdat je ziek bent van verdriet en er zelf niet uit kunt komen. De huisarts kan je ook doorverwijzen naar een rouwtherapeut of geestelijke verzorger.  
Ria, 77 jaar

Ruimte voor rouw

‘Mijn man heeft mij ruimte gegeven voor mijn eigen verwerking. Met de kinderen en kleinkinderen voerde hij waardevolle gesprekken.' Lees Ria's verhaal hier.

Vind jouw troost 

Misschien vind je troost bij je geloof, je herinneringen of je naasten. Maar deze gedachte kan ook een bron van troost zijn: 

Verdriet is de prijs van de liefde. 

Dus als je rouwt, is dat een bewijs dat je van de overledene gehouden hebt. En eigenlijk is dat het mooiste wat er is. Dat kan niemand je afpakken. 

Heb je gevonden wat je zocht?

Meer weten? Stel je vraag

Neem voor spoedeisende vragen en vragen over je persoonlijke, medische situatie altijd contact op met je eigen arts of verpleegkundige.
Stel jouw vraag